01

Dit is het gemeenschappelijk gedeelte van de 29 vredegerechten van het gerechtelijk arrondissement Brussel. Onderaan vindt U de adressen van de afzonderlijke vredegerechten.

Alle contactgegevens

Locatie

Vredegerechten Brussel

Kantons

Vredegerecht Anderlecht 1e kanton

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Anderlecht 2e kanton

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Oudergem

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Etterbeek

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Elsene

Vredegerechten Brussel

  • Alphonse De Wittestraat 28 - 1050 Elsene
  • 02 648 08 02
  • 02 648 79 43
Vredegerecht Ukkel

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Brussel 1e kanton

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Brussel 2e kanton

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Brussel 3e kanton

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Brussel 4e kanton

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Vorst

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Jette

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Meise

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Sint-Jans-Molenbeek

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Sint-Genesius-Rode

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Sint-Gillis

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Sint-Joost-ten-Noode

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Schaarbeek 1e kanton

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Schaarbeek 2e kanton

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Sint-Pieters-Woluwe

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Asse

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Halle

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Lennik

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Vilvoorde

Vredegerechten Brussel

Vredegerecht Zaventem

Vredegerechten Brussel

Vredegerechten Brussel

Organisatie

Gebiedsomschrijving

 

Vredegerechten Brussel (Brussels Hoofdstad)   

 

kaartvred2.jpg                                                                                 

 

Vredegerechten Brussel (Halle-Vilvoorde)

kaartvred.jpg

       

GERECHTELIJK WETBOEK - Bijvoegsel : GEBIEDSOMSCHRIJVING EN ZETEL VAN HOVEN EN RECHTBANKEN

 

  Art. M4.Afdeling 4. - Brussel-Hoofdstad.

  Het gedeelte van het grondgebied van de gemeente Anderlecht gelegen ten oosten van de middellijn van de Louis Mettewielaan, de Prins van Luiklaan, de Cyriel Buyssestraat, de Edmond Delcourtstraat, de Jef Dillensquare, de Formatiestraat, de Veeweidestraat en de Bergensesteenweg, vormt het eerste gerechtelijk kanton Anderlecht; de zetel van het gerecht is gevestigd te Anderlecht.

  De gemeente Sint-Agatha-Berchem en het gedeelte van het grondgebied van de gemeente Anderlecht gelegen ten westen van de middellijn van de Louis Mettewielaan, de Prins van Luiklaan, de Cyriel Buyssestraat, de Edmond Delcourtstraat, de Jef Dillensquare, de Formatiestraat, de Veeweidestraat en de Bergensesteenweg vormen het tweede gerechtelijk kanton Anderlecht; de zetel van het gerecht is gevestigd te Anderlecht.

  De gemeenten :

  Oudergem,

  Watermaal-Bosvoorde,

  vormen een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Oudergem.

  Het gedeelte van het grondgebied van de stad Brussel begrensd door de middellijnen van de Maurice Lemonnierlaan, het Fontainasplein, de Anspachlaan, de Kiekenmarkt, de Grasmarkt, de Bergstraat, de Berlaimontlaan, de Collegialestraat, de Wilde Woudstraat, Treurenberg, Jonkerstraat, Koloniënstraat, de Houtmarkt, Kantersteen, Keizerslaan, Hoogstraat en de scheidingslijn tussen de stad Brussel en de gemeente Sint-Gillis, vormt het eerste gerechtelijk kanton Brussel; de zetel van het gerecht is gevestigd te Brussel.

  Het gedeelte van het grondgebied van de stad Brussel begrensd door de middellijnen van de Hoogstraat, de Keizerslaan, Kantersteen, de Houtmarkt, de Koloniënstraat, de Jonkerstraat, Treurenberg, de Wetstraat, de Regentlaan, de scheidingslijn tussen de stad Brussel en de gemeente Elsene, het gehele grondgebied van de stad Brussel gelegen ten zuid-oosten van het Louizaplein, de scheidingslijn tussen de stad Brussel en de gemeente Sint-Gillis tot de middellijn van de Hoogstraat, vormt het tweede gerechtelijk kanton Brussel; de zetel van het gerecht is gevestigd te Brussel.

  Het gedeelte van het grondgebied van de stad Brussel begrensd door de middellijnen van het Saincteletteplein, Sainctelettesquare, het IJzerplein, en de lijn die de Antwerpselaan van de Boudewijnlaan scheidt tot de middellijn van de Adolphe Maxlaan, de middellijn van Adolphe Maxlaan, het De Brouckèreplein, de Anspachlaan, de Maurice Lemonnierlaan tot de grens van de stad Brussel, vormt het derde gerechtelijk kanton Brussel; de zetel van het gerecht is gevestigd te Brussel.

  Het gedeelte van het grondgebied van de stad Brussel begrensd door de middellijnen van de Anspachlaan, het De Brouckèreplein, de Adolphe Maxlaan, de scheidingslijn tussen de stad Brussel en de gemeente Sint-Joost-ten-Node, de scheidingslijn tussen de stad Brussel en de gemeente Schaarbeek, de scheidingslijn tussen de stad Brussel en de gemeente Etterbeek, de scheidingslijn tussen de stad Brussel en de gemeente Elsene, en de middellijnen van de Regentlaan, de Wetstraat, van het gedeelte van de Koningstraat tot aan Treurenberg, Treurenberg, de Wilde Woudstraat, de Collegialestraat, de Berlaimontlaan, de Bergstraat, de Grasmarkt, de Kiekenmarkt, vormt het vierde gerechtelijk kanton Brussel; de zetel van het gerecht is gevestigd te Brussel.

  Het gedeelte van het grondgebied van de stad Brussel begrensd ten oosten door de middellijn van het Saincteletteplein, de Willebroekse vaart, de van Praetbrug, de Jules van Praetlaan en de Meiselaan, vormt het vijfde gerechtelijk kanton Brussel; de zetel van het gerecht is gevestigd te Brussel.

  Het gedeelte van het grondgebied van de stad Brussel begrensd ten westen door de middellijn van het Saincteletteplein, de Willebroekse vaart, de van Praetbrug, de Jules van Praetlaan en de Meiselaan, ten zuiden door de middellijn van het Saincteletteplein, Sainctelettesquare, IJzerplein en door de lijn die de scheiding vormt tussen de Antwerpselaan en de Boudewijnlaan, vormt het zesde gerechtelijk kanton Brussel; de zetel van het gerecht is gevestigd te Brussel.

  De gemeente :

  Etterbeek,

  vormt een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Etterbeek.

  De gemeente :

  Vorst,

  vormt een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Vorst.

  De gemeente :

  Elsene,

  vormt een gerechtelijk kanton; de zetel van het kanton is gevestigd te Elsene.

  De gemeenten :

  Ganshoren,

  Jette,

  Koekelberg,

  vormen een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Jette.

  De gemeente :

  Sint-Jans-Molenbeek,

  vormt een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Sint-Jans-Molenbeek.

  De gemeente :

  Sint-Gillis,

  vormt een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Sint-Gillis.

  De gemeenten :

  Evere,

  Sint-Joost-ten-Node,

  vormen een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Sint-Joost-ten-Node.

  Het gedeelte van het grondgebied van de gemeente Schaarbeek gelegen links van de middellijn van de Paviljoenstraat, de Vleugelsstraat, de Jeruzalemstraat, de Azalealaan, de Ernest Cambierlaan, de Leuvense Steenweg, van het Generaal Meiserplein tot aan de grens met de gemeente Sint-Joost-ten-Node, vormt het eerste gerechtelijk kanton Schaarbeek; de zetel van het gerecht is gevestigd te Schaarbeek.

  Het gedeelte van het grondgebied van de gemeente Schaarbeek gelegen rechts van de middellijn van de Paviljoenstraat, de Vleugelsstraat, de Jeruzalemstraat, de Azalealaan, de Ernest Cambierlaan, de Leuvensesteenweg, van het Generaal Meiserplein tot aan de grens met de gemeente Sint-Joost-ten-Node, vormt het tweede gerechtelijk kanton Schaarbeek; de zetel van het gerecht is gevestigd te Schaarbeek.

  De gemeente :

  Ukkel,

  vormt een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Ukkel.

  De gemeenten :

  Sint-Lambrechts-Woluwe,

  Sint-Pieters-Woluwe,

  vormen een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Sint-Pieters-Woluwe.

De hierboven vermelde kantons vormen het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad.

 

  Art. M5.Afdeling 5. - Provincie Vlaams-Brabant.

  De gemeenten :

  Affligem,

  Asse,

  Opwijk,

  Ternat,

  vormen een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Asse.

  De gemeenten :

  Grimbergen,

  Kapelle-op-den-Bos,

  Zemst,

  vormen een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Grimbergen.

  De stad :

  Halle,

  en de gemeente :

  Beersel,

  vormen een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Halle.

  De gemeenten :

  Bever,

  Galmaarden,

  Gooik,

  Herne,

  Pepingen,

  Sint-Pieters-Leeuw,

  vormen het gerechtelijk kanton met zetel te Herne en te Sint-Pieters-Leeuw.

  De gemeenten :

  Drogenbos,

  Kraainem,

  Linkebeek,

  Sint-Genesius-Rode,

  Wezembeek-Oppem,

  vormen een gerechtelijk kanton met zetel te Kraainem en te Sint-Genesius-Rode.

  De gemeenten :

  Dilbeek,

  Lennik,

  Liedekerke,

  Roosdaal,

  vormen een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Lennik.

  De gemeenten :

  Londerzeel,

  Merchtem,

  Meise,

  Wemmel,

  vormen een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Meise.

  De gemeenten :

  Hoeilaart,

  Overijse,

  Steenokkerzeel,

  Zaventem,

  vormen een gerechtelijk kanton met zetel te Overijse en te Zaventem.

  De stad :

  Vilvoorde,

  en de gemeenten :

  Kampenhout,

  Machelen,

  vormen een gerechtelijk kanton; de zetel van het gerecht is gevestigd te Vilvoorde.

De hierboven vermelde kantons vormen het administratief arrondissement Halle-Vilvoorde.

Custom 1

Varia

CONFERENCE DES JUGES DE PAIX DE L’ARRONDISSEMENT JUDICIAIRE BRUXELLES

 

CONFERENTIE VAN DE VREDERECHTERS VAN HET GERECHTELIJK ARRONDISSEMENT BRUSSEL

 

 

RECOMMANDATION CONCERNANT LA RENUMERATION DES ADMINISTRATEURS

 

AANBEVELING INZAKE VERGOEDING VAN BEWINDVOERDERS

 

 

REFLEXIONS PRELIMINAIRES

 

A l'occasion de discussions entre juges de paix, il est apparu qu'une bonne justice impliquait un maximum de transparence lors de la détermination de la rémunération des administrateurs (provisoires).

 

Il est également apparu qu'une certaine uniformité devait être appliquée à tous les administrateurs (provisoires) professionnels qui exerçaient dans le même arrondissement.

 

Les juges de paix concernés ont également pris en considération l’avis rendu d'office par le Conseil Supérieur de la Justice en date du 21 avril 2010 à propos de la rémunération des administrateurs provisoires.

 

Le présent barème a pour objectif de disposer d'un outil commun aux juges de paix et aux administrateurs pour évaluer leurs frais et rénumeration dans la plupart des dossiers, étant entendu toutefois que ce barème n'est qu'indicatif et que le magistrat ne peut être lié par voie de dispositions générales.

 

En outre, chaque dossier reste un cas particulier dans lequel  le juge reste libre de taxer les frais et la rénumération en fonction des spécificités du dossier et des devoirs accomplis.

 

 

VOORAF

 

Bij overleg tussen de vrederechters kwam aan bod dat klaarheid over de delicate kwestie van de verloning van de (voorlopige) bewindvoerders deel uitmaakt van een goede rechtsbedeling en dat moet gestreefd worden naar enige uniformiteit met betrekking tot de professionele bewindvoerders die in hetzelfde gerechtelijk arrondissement werkzaam zijn.

 

De betrokken vrederechters hebben eveneens rekening gehouden met het ambtshalve verstrekte advies van de Hoge Raad voor de Justitie van 21 april 2010 over die verloning.

 

 

 

Het voorliggend barema beoogt de vrederechters en de bewindvoerders in het merendeel van de dossiers een gemeen­schappelijk instrument aan te reiken bij het vaststellen van de kosten en vergoeding, waarbij het barema enkel richtinggevend is, nu de rechter zich niet bij wijze van algemene regel kan verbinden.

 

Bovendien blijft ieder individueel dossier een aparte casus waarin de rechter de kosten en vergoeding vrij en volgens de eigenheid van het dossier  en de daarin uitgevoerde taken begroot.

 

 

DÉPENS :

 

  • ouverture du dossier : 50,00 EUR
  • dactylographie (rapport, lettre, mail…) : 10,00  EUR par page
  • photocopie : 0,25 EUR par copie
  • envoi recommandé : 15,00 EUR par envoi
  • fax, téléphone, Internet, e-banking : forfait de 5,00 EUR par mois
  • déplacement : 0,50 EUR par kilomètre
  • clôture et archivage du dossier : 50,00 EUR

 

Ne peuvent être retenus comme frais :

 

  • la participation dans la prime d'assurance responsabilité civile
  • les autres forfaits
  • les frais spécifiques à la personne protégée comme par exemple les dépens liés aux procédures introduites au nom de la personne protégée.

 

 

KOSTEN:

 

  • openen dossier: 50,00  EUR
  • dactylografie (verslagen, brieven, mails,..) : 10,00 EUR per blad
  • fotokopie : 0,25 EUR per kopie
  • aangetekende zending : 15,00 EUR per zending
  • fax, telefoon, internet, e-banking : forfait van 5,00 EUR per maand
  • verplaatsing : 0,50 EUR per km
  • sluiten dossier en archiveren : 50,00 EUR

 

 

Worden niet beschouwd als kosten van de bewindvoerder:

  • (deel van )de verzekeringspremie BA
  • andere forfaits
  • kosten eigen de beschermde persoon zoals gerechtskosten van in zijn naam gevoerde procedures

 

 

 

RÉMUNÉRATION POUR PRESTATIONS ORDINAIRES

 

Pour toutes les prestations qui rentrent dans le cadre de la gestion journalière du patrimoine de la personne protégée, seul un pourcentage maximum de 3 % des revenus peut-être accordé annuellement.

 

Les prestations ordinaires comprennent notamment :

 

  • la déclaration à l'impôt des personnes physiques
  • les entretiens et réunions avec le juge de paix
  • les visites à la personne protégée
  • les requêtes en vue de pouvoir prélever des sommes du compte d'épargne ou d'autres comptes bloqués

 

Les revenus sur lesquels ces 3% peuvent être calculés sont des revenus nets sur base annuelle.

 

 

Sont pris en considération :

 

  • les pensions (en ce compris les pré-pensions et pensions complémentaires)
  • les salaires et traitements
  • les allocations de chômage, de maladie, d’incapacité de travail pour maladie et invalidité, d'accidents du travail, de maladies professionnelles
  • les allocations familiales revenant à la personne protégée (à l'exclusion de celles perçues pour ses enfants)
  • les allocations pour travailleurs handicapés
  • les revenus d’intégration sociale
  • les revenus garantis aux personnes âgées ainsi que les allocations d’aide qui leur sont accordées,
  • les revenus locatifs
  • les indemnités versées suite à une perte de revenus,
  • les intérêts de capital et autres revenus mobiliers (relatifs à l’année où ils sont acquis même s'ils ne sont pas versés),
  • les remboursements d'impôt,
  • les indemnités de la « Zorgkas »

 

 

Ne sont pas pris en considération :

 

  • les remboursements de la mutuelle ou le forfait mutuel
  • le prix de vente de biens mobiliers ou immobiliers
  • les allocations familiales et autres allocations en faveur des enfants de la personne protégée
  • les remboursements de capital provenant de placements et les remboursements de capital résultant de prêts;
  • les indemnités résultant de dommage matériel, moral ou esthétique
  • les donations entre vifs ou à cause de mort, les legs revenant à la personne protégée
  •  les indemnités de d'assainissement et autres primes
  • les remboursements provenant de régularisation de consommation d'eau, de gaz, d’électricité et autres frais de consommation
  • les remboursements suite à des paiements indus
  • les plus-values qu’elles soient acquises ou non définitivement
  • les rentes viagères (saufs sur la partie d'intérêts comprise dans la rente périodique)

 

 

VERGOEDING VOOR DE GEWONE AMBTSVERRICHTINGEN

 

Voor alle prestaties die kaderen in het dagelijks beheer van het patrimonium van de beschermde persoon kan maximaal 3% op de inkomsten van de beschermde persoon op jaarbasis worden toegekend.

 

De gewone ambtsverrichtingen begrijpen ook:

 

  • de belastingaangifte
  • de gesprekken en vergaderingen met de vrederechter
  • de bezoeken aan de beschermde persoon
  • de verzoeken tot machtiging om spaartegoeden op te nemen of geblokkeerde gelden vrij te maken

 

 

De inkomsten waarop de 3% vergoeding kan worden berekend zijn de netto-inkomsten op jaarbasis.

 

Komen in aanmerking:

 

  • gewone, brug- en aanvullende pensioenen
  • lonen en wedden
  • uitkeringen ingevolge werkloosheid, ziekte, beroepsziekte, arbeidsongeval of invaliditeit
  • kinderbijslag uit hoofde van de beschermde persoon  ( met uitsluiting van de kinderbijslagen voor diens kinderen)
  • tegemoetkomingen voor tewerkgestelde mindervaliden
  • leefloon
  • gewaarborgd inkomen voor bejaarden en de hen toegekende hulptoelagen
  • huuropbrengsten
  • schadevergoedingen wegens inkomstenverlies
  • intresten en andere opbrengsten van kapitalen en effecten (in het jaar dat ze verworven zijn zelfs al worden ze niet uitgekeerd)
  • terugbetalingen van inkomsten­belastingen,
  • vergoeding  Zorgkas

 

Komen niet in aanmerking :

 

  • terugbetalingen mutualiteit of het mutualiteitsforfait
  • de opbrengst van de verkoop van een roerend of onroerend goed
  • kinderbijslagen en andere sociale tegemoetkomingen voor de kinderen van de beschermde persoon
  • kapitaalsterugbetalingen uit beleggingen en kapitaalsaflossingen uit leningen
  • vergoedingen wegens materiële, morele of esthetische schade
  • schenkingen, erfenissen en legaten aan de beschermde persoon
  • saneringsbijdragen en premies
  • terugbetalingen ingevolge afrekeningen van verbruik water, gas, elektriciteit en andere verbruikskosten
  • terugbetaling onverschuldigde betalingen
  • meerwaarde, al dan niet definitief verworven
  • lijfrentes tenzij op het gedeelte intrest dat in de periodieke rente is verrekend

 

 

 

RÉMUNÉRATION POUR PRESTATIONS EXCEPTIONNELLES

 

A côté de l'indemnité annuelle pour prestations ordinaires, une indemnité complémentaire peut être accordée pour prestations exceptionnelles.

 

Une motivation claire doit être donnée.

 

Il s'agit de prestations qui ne rentrent pas dans le cadre de la gestion ordinaire des biens de la personne protégée.

 

Elles ne devraient être prises en considération que de manière restrictive.

 

Les prestations suivantes peuvent notamment être prises en considération comme prestations exceptionnelles :

 

  • la vente ou la mise en location d'un bien mobilier ou immobilier
  • la libération d'un bien immobilier
  • le dépôt d'une requête en vue d'obtenir une autorisation spéciale et partant l'audition y afférente devant le juge de paix (à l'exception cependant des blocages de fonds)
  • la présence de l’administrateur aux ventes publiques ou à la passation d'un acte de vente notarié
  • les procédures judiciaires et administratives
  • les liquidations de successions et partages
  • la négociation et la rédaction de contrats
  • l’assistance de l’administrateur lors de donation ou de legs
  • l’appel d'offres et le suivi des travaux de construction et de rénovation
  • le placement de la personne protégée en résidence
  • le déménagement de la personne protégée vers une nouvelle résidence
  • la régularisation fiscale

 

Pour ces prestations extraordinaires, il peut être alloué une indemnité de maximum 125,00 EUR par heure.

 

Le nombre d'heures facturées devra être justifié.

 

 

VERGOEDING VOOR DE BUITENGEWONE AMBTSVERRICHTINGEN

 

Naast de jaarlijkse vergoeding voor gewone ambtsverrichtingen ( zie hoger) kan een bijkomende vergoeding worden

toegekend voor buitengewone prestaties.

Hiervoor dient een duidelijke motivering gegeven te worden.

Het gaat hierbij om prestaties die niet kaderen in het dagelijks beheer van het vermogen van de beschermde persoon.

 

Een en ander zal wel beperkend bekeken worden.

 

Onder meer volgende prestaties komen in aanmerking als buitengewone ambtsverrichtingen:

 

  • de verkoop of het te huur stellen van een (on)roerend goed of de ontruiming van een pand
  • het indienen van een verzoekschrift tot bijzondere machtiging (zie art. 488bis, f). BW) en  desgevallend de hoorzitting hierover voor de vrederechter (vrijgave van geblokkeerde tegoeden uitgezonderd)
  • aanwezigheid bij openbare verkoop of het verlijden van een notariële verkoopakte
  • gerechtelijke en administratieve procedures en vergunningen
  • afhandeling van nalatenschappen en verdelingen
  • opstellen en onderhandelen van contracten
  • bijstand bij legaten en schenkingen
  • aanbesteding en opvolging van bouwwerken en renovaties
  • plaatsing van beschermde persoon in RVT, verhuis naar een nieuwe woonst
  • de fiscale regularisatie

 

 

Voor deze buitengewone prestaties kan een vergoeding van maximaal 125,00 EUR per uur toegekend worden.

 

De gevraagde uren dienen nader gemotiveerd te worden.

 

 

 

REPRÉSENTATION EN  JUSTICE

 

La fonction d'avocat d'une part et celle de mandataire de justice-administrateur d'autre part sont deux fonctions totalement différentes.

 

À l'exception de procédures prévues par l'article 499 /7 paragraphe 2, 7° du Code civil, l'administrateur qui est également avocat ne peut intervenir en tant qu'avocat de la personne protégée.

 

Il veillera à confier le mandat ad litem à un confrère. Il pourra cependant être dérogé à ce principe dans des cas particuliers et dans l'intérêt de la personne protégée moyennant autorisation spéciale du juge de paix.

 

L'autorisation pour représenter la personne protégée en justice n'implique pas autorisation de défendre ses intérêts.

 

Si la personne protégée remplit les conditions, l'administrateur veillera à ce qu’un avocat soit désigné par le Bureau d'aide juridique et que la personne protégée bénéficie de la procédure gratuite.

 

 

VERTEGENWOORDIGING IN RECHTE

 

De functies van advocaat enerzijds en gerechtelijk mandataris-bewindvoerder anderzijds, zijn duidelijk onderscheiden functies.

 

Behalve voor de procedures bedoeld in artikel 499/7 §2, 7° van het Burgerlijk Wetboek kan de bewindvoerder die tevens advocaat is,  niet optreden als advocaat van de beschermde persoon.

 

Hij zal het mandaat ad litem toevertrouwen aan een confrater. Hier kan slechts in bijzondere gevallen en in het belang van de beschermde persoon worden van afgeweken mits bijzondere machtiging door de vrederechter.

 

De machtiging om de beschermde persoon in rechte te vertegenwoordigen houdt op zich deze toestemming niet in.

 

Indien de beschermde in de voorwaarden is , zal de bewindvoerder  erover waken dat een advocaat wordt aangesteld door het Bureau voor Rechtsbijstand en dat de beschermde persoon de kosteloze rechtspleging geniet.

 

 

Bruxelles mai 2015

Brussel mei 2015